wtorek, 12 lutego 2013

Uroczystości upamiętniające 150 rocznicę Powstania Styczniowego. Relacja filmowa z Auli Magna Pałacu Branickich w Białymstoku.

Ten reportaż miałam zamieścić w ubiegłą niedzielę, ale bardzo ważne i ważkie wydarzenia zadecydowały, ze robię to dopiero dzisiaj.
W niedzielę była miesięcznica Tragedii Smoleńskiej, więc nie wypadało mi zajmować Szanownych Czytelników i Oglądaczy czymś innym.
Wczoraj zaś zelektryzowała mnie, Szanownych Państwa zapewne też, wieść o abdykacji Ojca Świętego Benedykta XVI. Był wspaniałym następcą  Papieża Polaka i szanował Polaków. A jaki będzie jego następca? Można różnie spekulować.
Ale teraz do rzeczy. Po uroczystej mszy św. w Katedrze Białostockiej, z której sprawozdanie zamieściłam wcześniej, uroczystość przeniosła się do Aula Magna Uniwersytetu Medycznego, w  zabytkowym Pałacu Branickich, gdzie głos zabrały wybitne osobistości.

- Słowo wstępne wygłosił prof. dr hab. Józef Maroszek.

Następną część uświetniły pieśni patriotyczne w wykonaniu Chóru Akademickiego Uniwersytetu w Białymstoku pod dyr. prof. dr hab. Edwarda Kulikowskiego.

Legendę Powstania w prozie polskiej przedstawiła prof. dr hab. Anna Kieżuń.

- Carskie represje wobec duchowieństwa diecezji wileńskiej  naświetlił ks. prof. Dr Tadeusz Krahel.

- Sylwetkę kobiet, ich pracę oraz poświęcenie w okresie powstania omówiła Ewa Cywińska – kustosz Muzeum Domu Kresowego.

Poezję Powstania Styczniowego i jej znaczenie przypomniała prof. dr hab. Halina Krukowska

Organizatorem uroczystości był: Społeczny Komitet Pamięci Powstania Styczniowego w Białymstoku. Całość prowadził Piotr Półtorak, aktora Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki.

Uroczystość sfilmował Jacek Porosa, Niezależne Media Podlasia.


4 komentarze:

  1. Witaj E.

    Na razie posłuchałem chóru, bo na całość trzeba więcej czasu. Bardzo mi się podobało.

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Czcigodna Pelargonio
    Ograniczę się do serdecznych pozdrowień. Bo mój stosunek do Powstania Styczniowego znasz. A co się tyczy tej poezji niewątpliwie wysokiej próby, dla Polski i Polaków chyba byłoby lepiej gdyby nigdy nie miał miejsca powód jej powstania.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj R.,

    Byłam osobiście w Aula Magna, naprawdę piekna uroczystość i wszystkich warto posłuchać.
    Wiem, że jesteś wyczulony na muzykę, dlatego zaczynasz od chóru:)

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  4. Drogi Stary Niedźwiedziu,

    Moja opinię w sprawie Powstania też znasz.
    Jeśli chodzi o poezję, czyż nie służy ona do krzewienia i wzmacniania miłości do Ojczyzny?

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń